Hoe je schoolreis een groot succes wordt!


Betrokkenheid creëren
Tell me, and I forget. Teach me, and I remember. Involve me and I learn. Betrokkenheid van leerlingen creëren bij de educatieve excursies is dé uitdaging. Een excursie koppelen aan een opdracht werkt! Leerlingen gaan zelf verkennen. Achteraf beoordelen de leerlingen het bezoek spontaan als ‘toch wel interessant’. Het motiveren en prikkelen van de leerlingen voorafgaand en tijdens de reis bepaalt het succes van de schoolreis.

Communiceer met docenten, chauffeur en leerlingen
'Misverstand, de meest voorkomende vorm van communicatie'. Goede communicatie is de basis voor een succesvolle schoolreis. Chauffeur, leerlingen en docenten blijken onvoldoende op de hoogte van onderlinge verwachtingen! Een chauffeur presteert beter bij goed overleg. Individuele botsende belangen van begeleidende docenten zorgen voor onrust. Leerlingen worden niet genoeg geïnformeerd over programma en de excursies. Goede communicatie vooraf en tijdens de reis levert gegarandeerd veel op.

Afwisselend programma
'Afwisseling is het wezen van vermaak'. Een gevarieerd programma is essentieel voor een succesvolle reis. Leerlingen kijken de hele reis uit naar vrije momenten. Afwisseling met ingebouwde rustmomenten en vrije tijd versterkt de beleving. Een favoriet onderdeel blijft het middagje shoppen of vrij. Voor leerlingen dé activiteit om naar uit te kijken.

Reizen kost tijd
‘Less is more’. Docenten gaan voor het maximale tijdens de reis. Programma’s zitten overvol. Maar reizen in de stad duurt altijd langer dan geschat.

Splits leerlingen op
Reizen met grote groepen kost tijd. Door het toewijzen van een groepje leerlingen per docent wordt verantwoordelijkheid door alle begeleidende docenten gedeeld. Het opsplitsen van leerlingen versnelt het reizen in het openbaar vervoer.

Grenscontroles
Met name de Engelse douane is strikt. Inventariseer vooraf goed welke papieren en verblijfvergunningen nodig zijn. Bereid leerlingen voor op scherpe controles. Een grappig bedoelde opmerking van een leerling tijdens controle kan leiden tot extra controles en fikse vertraging.

Realistische verwachtingen bij gastgezinnen
Recent hoorde we een leerling de volgende vraag stellen: "..Juffrouw, ik heb een vraag. Hebben ze in Engeland ook andere thee dan English Tea? Ik heb zelf wat theezakjes meegenomen aardbei en bosvruchten..". Leerlingen vinden het verblijf bij gastgezinnen vooraf enorm spannend. Een succesvol verblijf valt of staat met reële verwachtingen vooraf. Bereid leerlingen goed voor op de onderlinge verschillen tussen de gezinnen. En op de cultuurverschillen met Nederland. Lage verwachtingen vooraf zorgen voor een positievere ervaring tijdens het verblijf.


"Succes is altijd afhankelijk van een nauwkeurige voorbereiding en zonder die voorbereiding is falen een feit."


Met speciale dank aan Travel Inventive!

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van aanbiedingen, speciale acties en schoolreisnieuws!